Wouter Petit van Grand Hotel Opduin

Pas drie maanden woont en werkt de nieuwe hotelmanager van Grand Hotel Opduin op Texel. De 26-jarige ‘overkanter’ Wouter Petit verruilde het stadsleven vol reuring voor een woning aan de Ruijslaan in De Koog. “Ik slaap hier uitstekend.”

Wouter is de zoon van eigenaar Lucas Petit, die behalve sinds 2012 het hotel in de Texelse badplaats nog zes hotels in het land bezit. “Toen vorige manager Floris-Jan stopte, moest een nieuwe manager worden gevonden. Mijn vader en een collega van hem hebben toen wat gesprekken met kandidaten gevoerd, maar al gauw kwam ik in beeld.” Wouter besloot de uitdaging aan te gaan. Samen met zijn vriendin verhuisde Wouter afgelopen winter vanuit het centrum van Utrecht naar De Koog. “Zij heeft in Den Helder een baan gevonden in de financiële sector. Ondanks dat we het hier soms wel wat stil vinden – er zijn relatief weinig jonge mensen en in Utrecht stapte ik de deur uit in een gezellige winkelstraat – zijn we heel positief. En nog zoekende: hoe delen we onze tijd in? We hebben allebei een nieuwe baan, een nieuw huis dat moet worden ingericht, een sociaal leven dat zich ‘aan de overkant’ afspeelt en dus ook veel tijd in beslag neemt. Daarin moeten we onze draai nog vinden.”

 

Horeca die klopt

Na de hogere hotelschool in Leeuwarden ging Wouter aan de slag in de sales-wereld. “Ik deed marketing voor onder meer AA Drink en Bar-le-Duc. Dat vond ik leuk, maar ik wilde graag leren leidinggeven. En ik wist dat ik energie krijg van horeca die ‘klopt’. Als de verlichting en het interieur én de mensen op de vloer in één plaatje passen, dat vind ik mooi. Een voorbeeld van kloppende horeca op Texel is voor mij Het Cafeetje in Oosterend. Iets totaal anders dan een grand hotel, maar dat vind ik tof.”

Bar - Texels bier - Grand Hotel Opduin.jpg

 

Hotelfamilie

​“Ondanks dat ik uit een hotelfamilie kom, moet ik nog veel leren”, vertelt Wouter. “De eerste drie maanden hier was alles nieuw. En als manager van een hotel, manage je van álles: van het zwembad tot het interieur en de werknemers. Ik weet inmiddels een boel, maar ben ontzettend blij met ervaren collega’s die hier al decennia werken. Zij zijn eigenlijk een beetje mijn ‘adviseurs’.”

 

Duurzaam

Wanneer Wouter zich goed ‘ingewerkt’ voelt, heeft hij diverse ambitieuze plannen voor het hotel. “Op de hotelschool werd ik doodgegooid met duurzaamheid. Ik besef nu: dat is superbelangrijk. Duurzaamheid zit ‘m in kleine dingen: zoals bij ons een plasticvrij ontbijt, zonder miniverpakkingen jam of boter.” Maar er is meer: Opduin maakt gebruik van hervulbare Texelana-zeeppompjes, bij een verblijf van meer dan één nacht kun je aangeven dat de kamer niet extra schoongemaakt hoeft te worden en krijg je een voucher voor een drankje. En Wouter wil over naar volledig LED. “Het liefst zou ik in overleg met bijvoorbeeld Staatsbosbeheer voor elke boeking een boom of struik planten. Als ik eraan toe ben, ga ik daar zeker de mogelijkheden van verkennen.” Momenteel worden de badkamers in het hotel opgeknapt. “Inmiddels zijn 22 kamers voorzien van een regendouche, losstaand bad en ruimtelijker inrichting. In november gaan we verder.”

GrandHotelOpduin Kamers-9.jpg

 

Uniek

“Wat uniek is aan Grand Hotel Opduin, is het aantal directe boekingen. Sommige vaste gasten bellen voor het maken van een reservering. Als ik dat vertel aan vrienden of collega’s aan de overkant, slaan ze steil achterover: bij de meeste hotels boekt het gros via websites als booking.com. Deze percentages – 60 á 70 procent directe boekingen - zijn daar ondenkbaar.” Het aantal Texelaars dat Opduin weet te vinden, mag volgens Wouter nog wel wat omhoog. “Ik heb het idee dat er toch nog een drempel is om hier te komen zwemmen of naar de wellness te gaan. Dat is niet nodig: we leveren kwaliteit, maar in een korte broek ben je ook welkom.” Op dinsdagen wordt er bij Opduin zwemles gegeven; in de beauty/wellness geldt een gereduceerd tarief voor Texelaars.

GrandHotelOpduin Beauty-12.jpg

 

Wouter over TOP

“Ik ben bij nog maar één bijeenkomst van de hotelsectie geweest”, vertelt Wouter. “Wat ik al wel heb gemerkt, is dat Texel echt ‘community based’ is: je werkt eigenlijk met iedereen samen en er is weinig concurrentiestrijd. En bij TOP kun je elkaar versterken. Dat vind ik een mooie ontwikkeling en daar sluit ik graag bij aan.”

Ondernemer uitgelicht

Bouke Weber

“Een klacht is een kans. De gast wil jou helpen beter te worden.” Aan het woord Bouke Weber. Sinds 2003 was hij eindverantwoordelijk voor zowel Hotel de Lindeboom als Hotel Greenside…
Lees verder

Onze nieuwsbrief

Schrijf je hier in voor onze wekelijkse nieuwsbrief met het laatste nieuws rond het Texels Ondernemers Platform.