Tien tips voor winkeliers

 

Carin Frijters AfbeeldingRetaildeskundige Carin Frijters: ‘Recht op en neer, je moet het niet meer willen’

De stenen winkelstraat heeft meer bestaansrecht in dit online tijdperk dan we vaak voor de vuist weg roepen. Carin Frijters leidde op 6 oktober bijna tachtig retailers, horecaondernemers en zakelijke dienstverleners in sneltreinvaart door haar boek, gedachtengoed en praktijkinspiratie heen. De meest in het oog springende retaillessen op een rij.

Door: Femmy Saal

1. Kijk naar de feiten

Schijnbaar denken we onterecht dat online winkels ervoor zorgen dat klanten de deur van fysieke winkels niet vaak genoeg meer openzwaaien. Waarom is die gedachte onterecht? Frijters: ‘Zeventig tot tachtig procent van de aankopen gebeurt nog steeds in de stenen winkelstraat.’ Bam. Dat is een hoopvol en feitelijk begin.

2. De reis begint online

Dat de aankoop in het overgrote deel van de gevallen wordt beklonken, wil niet zeggen dat je online achterover moet leunen. De reis begint daar. ‘Als iemand naar Texel komt, oriënteert hij zich thuis of vanuit het vakantiehuisje op alle leuke winkels en horecagelegenheden. De voorpret begint daar. Retail 3.0 is denken in omnichannel; benut alle kanalen slim om de klant op elk station van zijn reis te ontmoeten.

Retail

3. Wees anders in de wereld van meer van hetzelfde

Carin heeft twee boeken geschreven. Prikkel de koopknop en RetailTheater. Beide gaan over wat je kunt doen om de klant, die structureel te weinig tijd en veel te kiezen heeft, te verleiden tot aankopen in jouw winkel. Carin wilde dat haar eerste boek, Prikkel de koopknop, er anders uitzag dan andere boeken. Daarom maakte ze van de cover, ondanks de praktische weerstand die ze ondervond, een kartonnen handtasje. Ze veranderde ervoor van uitgeverij en nam de productie van de verpakking deels in eigen hand. Het illustreert hoe belangrijk het is om anders te zijn in een wereld van meer van hetzelfde. ‘Recht op en neer, je moet het niet meer willen’.

MarkthalRotterdam

Een anders dan anders-voorbeeld: de markthallen in Rotterdam, waar marktkoopmensen een permanente, droge plek hebben om waar aan te bieden. In een omgeving die bezoekers als een magneet naar zich toetrekt.

4. Wees fluide – speel in op trends

Carin Frijters geeft als een succesvol voorbeeld het concept Store for Brands, dat al sinds 2011 inspeelt op de pop-up shopping trend.

Store for Brands gebruikt een winkelruimte voor een tijdelijke presentatie of beleving. Om er een maand later een volgende merkbeleving te laten zien. Leuk voor winkelend publiek en een succesvol onderdeel in de marketingmix van merken. Bovendien zijn de kosten laag, omdat je als merk in de gelegenheid wordt gesteld om een pand op een a-locatie (Schiphol en de Kalverstraat) tijdelijk en dus relatief betaalbaar te gebruiken.

 

Boxpark

Pop-up shopping: het Boxpark in Londen: een verzameling zeecontainers doet dienst als winkelcentrum en biedt kleine retailers de kans tijdelijk een container te huren tegen een laag risico en dito kosten:

5. Maak keuzes

Carin zag in haar korte wandeling door de winkelstraat van Den Burg veel volle etalages. Maak keuzes. Laat het beste en meest illustratieve van jouw winkel zien. Frijters vertelt dat de gemiddelde bezoeker zeven seconden de tijd neemt om een winkelpui of etalage te scannen. Dat betekent dat je etalage de beste pitch ooit moet zijn.

6. Combineer

The Bakery in Eersel, een dorpje van 12.173 inwoners, bij Eindhoven. Ze verkopen boeken, brood en het hippe en kwaliteitsdenim Denham. Zo houden ze hun klanten - met succes - langer in de winkel. Waarom dit voorbeeld? Ook de Texelse retailers kunnen op deze manier de verblijfsduur van bezoekers in hun winkel verlengen.  

7. Doe suggesties. Maak hotspots van je mooiste waar

Presenteer je mooiste spullen opvallend in de winkel. Als een toegankelijk museumstuk. En: de klant heeft weinig tijd en wil soms kant en klare suggesties aangereikt krijgen. Presenteer daarom setjes en combinaties. Een broek, met bijpassende schoenen, een tas en ketting. Laat de klant niet kiezen. Kies voor hem.

8. Maak grapjes

De smiley in de etalage van de fietsenwinkel, waarbij de fietswielen dienst doen als vriendelijke ogen. Het bordje ‘don’t feed the tourists’ bij de kassa. Als je een grapje maakt, gaat dat vaak als een lopend vuurtje via de social mediakanalen naar al je potentiële klanten.

Grapje

Ook andersom is het leuk: breng complimenten of leuke testimonials die de klanten in uw fysieke winkel delen via Social Media, via grappige bordjes weer terug in je winkel. Zo verbind je online en offline. Letterlijk.

9. Vertel het verhaal bij je product

Ruimte maken in je winkel om origineel en beeldend een verhaal te vertellen bij je product, of de ruimte volzetten met producten. Wat zou jij doen? Als Carin mocht kiezen in uw winkel of restaurant, dan zou ze kiezen voor het verhaal. Klanten willen weten hoe iets is gemaakt. Of materiaal duurzaam is. Lekker zit. Lang meegaat. Welke sympathieke ondernemer er ‘achter’ het product zit.

10. Tot slot: tip van TOP

Carin Frijters leidde ons in hoog tempo door het retailgedachtengoed anno nu heen. Ons advies, pas de adviezen zo toe, dat ze bij uw zaak blijven passen. Denk niet te groot, denk in eenvoudige oplossingen. Sla de handen ineen met TOP-genoten. Vraag hulp. Bijvoorbeeld bij het vertellen van uw verhaal, maken van opvallende items in uw fysieke winkel of het bouwen aan een uitnodigende online voordeur. Met elkaar kunnen we veel mogelijk maken!

Wat vond u ervan?

We zijn benieuwd hoe u de avond heeft ervaren. Daarom ontvangen de ondernemers die de avond met Carin Frijters hebben bijgewoond een uitnodiging om een korte vragenlijst in te vullen. Vult u de vragenlijst in? Dan maakt u kans op een set boeken van Carin Frijters. Zodat u haar gedachtengoed nog eens in alle rust kunt nalezen. Na sluitingstijd.

Ondernemer uitgelicht

Twitter