Op stap met de sectie Bouw

IMG 6009

Een twintigtal ondernemers van TOP sectie Bouw & Installatie nam op dinsdag 29 september een kijkje bij infrastructureel werk SAA ONE te Muiden. Hier het verslag van P.J. Kuip  (Bouwservice Buro Kuip) en foto's van Danny Westerlaken (CVI Texel).

TOP werd ontvangen in een kantoorcomplex, speciaal voor dit werk in containers opgezet. Hier werken 500 personen in de werkvoorbereiding/uitvoering aan dit werk. Het beslaat een kwart van het traject verbeteren van de wegverbinding van Almere naar Schiphol. Er is maar liefst 1 miljard euro met dit traject gemoeid (4 miljard totaal).

 [widgetkit id=26]

Men werkt met een zogenaamde EPCM constructie, oftewel engineering / procurement / construction / maintain. Dat houdt in dat het consortium dat de klus mag uitvoeren het werk niet alleen engineert en maakt, maar het bestaande traject ook onderhoudt in de tussentijd en bij oplevering 25 jaar verantwoordelijk is voor het onderhoud aan het gemaakte werk. Het consortium neemt dus de gehele verantwoordelijkheid weg bij de opdrachtgever. Bij het consortium waar TOP mocht kijken doen Van Hattum en Blankevoort, Boskalis en Hochtief het civieltechnische deel (225 miljoen). KWS en Boskalis doen het wegendeel (170 miljoen). Vialis doet de systemen (40 miljoen) en Holland Scherm de geluidschermen (15 miljoen). Zo'n constructie hebben we ook al bij het Coentunnelproject gezien. Ook de financiering van het project wordt door het consortium gedaan, en komt bij acht buitenlandse banken vandaan. De opdrachtgever, Rijkswaterstaat, betaalt vanaf de start van het werk tot de oplevering in onderhoudstermijnen, bij oplevering het grootste deel van de aanneemsom en dan gedurende de volgende 25 jaar ook weer in onderhoudstermijnen. De geplande oplevering van dit deel van het werk is in 2017.

TOP mocht kijken bij twee kunstwerken in het traject. Het eerste is de brug in aanbouw over het Amsterdam Rijnkanaal. De lengte van de brug is ca. 284 meter, de hoofdoverspanning 142 meter. De brug bestaat uit ca. 20.000 m³ beton (hoge sterkte beton), 3.800 ton wapeningstaal en 1050 ton voorspanstaal.

Eerste kunstwerk

Bron foto presentatie SAA ONE

Gezien de drukke vaarroute op het kanaal, het is een schepen snelweg, is gekozen voor een vrije uitbouwmethode waarbij op de landhoofden links en rechts gelijk uitgebouwd wordt zodat het geheel in evenwicht blijft en je geen afstempeling nodig hebt waardoor het scheepvaartverkeer gewoon door kan gaan.
Het volgende kunstwerk was de metalen spoorbrug die een Belgische onderaannemer aan het monteren is op de bouwplaats bij knooppunt Muiderberg.

Tweede kunstwerk

Deze brug weegt 8500 ton (net zoveel als de eifeltoren) en wordt op een bouwplaats een paar honderd meter naast de weg in elkaar gezet waarna hij per as in mei volgend jaar op zijn plaats gezet gaat worden.  Deze brug overspant ca. 250 meter en de bogen zijn 54 meter hoog. De uitzetting bijvoorbeeld, door temperatuurverschillen, is 25 cm (1 mm/meter) waardoor hij aan een kant een vaste en aan de andere kant een schuivende oplegging krijgt.

Derde foto

Foto van inrijden brug en de bestuurbare lorrie’s die onder de brug komen.

 

Ondernemer uitgelicht

Twitter