Bericht manager 2014
Januari 2014: Nieuwjaarsborrel op Vakantiepark De Krim
ZZP Texel. Hij vindt het goed dat zulke verbindingen worden gemaakt; die hebben we meer dan ooit nodig. TOP doet dat bijvoorbeeld ook met LTO en CIV. Michel Gregoire legt uit dat TOP werkt met een roulerend voorzitterschap. In 2013 was Robin Konijn voorzitter van TOP. In 2014 neemt Arjen van Diepen, voorzitter van de sectie Detailhandel, het voorzitterschap over. Robin Konijn stopt niet alleen als voorzitter van TOP, maar ook als bestuurslid van TOP. Dat is een gemis voor TOP en natuurlijk zal er op gepaste wijze afscheid van Robin genomen worden. Na een kort afscheidswoord van Robin vervolgt Michel Gregoire:
Wij moeten ook meer dan ooit in een heel vroeg stadium actief bij de beleidsvoorbereiding worden betrokken. Dat is gelukkig ook al vaak zo -dat was immers een van de belangrijke redenen om TOP op te richten. Kijk maar naar dossiers als de havenvisie voor Oudeschild, de diverse bestemmingsplannen, inrichting Groeneplaats, het beleid op het gebied van recreatie en toerisme en voor Detailhandel en niet te vergeten het Planet Texel project.
Ik hoop dat iedereen zich dit jaar nog meer betrokken gaat voelen bij zulke onderwerpen. Want de meeste ondernemers zijn immers werkzaam in de vrijetijdssector. En als je werkzaam bent in die sector, dan ben je geen consument van ruimte, maar juist producent van ruimtelijke kwaliteit! Daar zijn we elke dag mee bezig; voor de gasten van ons eiland. Wij hebben met z’n allen dus verstand van de kwaliteit van onze leefomgeving. En ik roep jullie dus ook op om die kennis te delen waar je dat kunt.
Bijvoorbeeld in onze communities. Op dit moment hebben wij zulke projectgroepen voor beleid op het gebied van toerisme en recreatie, voor onderwijs en voor detailhandel. Als je denkt dat je wat in kunt brengen, laat het dan weten. Maar het hoeft niet alleen in de communities te gebeuren. Ons VVV bijvoorbeeld, heeft belang bij een intensief contact met de logiesverstrekkers en de detailhandel om haar diensten en communicatie te optimaliseren. Onze sectie Hotels stelt dit jaar, voorafgaand aan elke sectievergadering een zgn. inloopspreekuur in, waar je over de zaken die je bezighouden met je collega-ondernemers kunt praten. Een goed idee, en dus zullen wij dit jaar ook een aantal keer een zgn. ondernemerscafé organiseren, waarin we over de dossiers met elkaar kunnen praten.
Vorig najaar hebben we ook gezegd dat we vanuit TOP en VVV zullen kijken op welke manier we evenementenorganisatie kunnen ondersteunen. We hebben sindsdien een aantal bijeenkomsten gehad met evenementenorganisatoren, met mensen van de gemeente, met mensen van de sportraad en van cultuurevenementen. Dat heeft inmiddels geleid tot een aantal initiatieven. Een daarvan is het groeperen van enkele kleinere evenementen in een cultuurmaand. Die moet dit jaar in juni voor de eerste keer gaan plaatsvinden. Maar ook krijgt de ondersteuning voor het organiseren van evenementen vorm. We hebben een enquete gehouden onder evenementenorganisators en veel informatie is ingewonnen over hoe ondernemersverenigingen en gemeenten dit op andere plaatsen in Nederland organiseren. We zijn van plan om dit in een bijeenkomst op 16 januari as. met de belanghebbenden te bespreken. Dus: als je een evenement organiseert of mee organiseert: schrijf die datum alvast in je agenda: 16 januari 19.30 in Hotel De Lindeboom.
In het kader van de samenwerking met onder andere ZZP Texel deel ik jullie alvast nog een datum mee: op dinsdag 11 maart organiseert de gemeente in samenwerking met TOP, Horeca Nederland afd Texel en ZZP Texel een avond over de bijzondere bijstand, het Ondernemersdossier en Loonbeslaglegging. Dat zijn actuele onderwerpen; de gemeente heeft op dit moment een pilot lopen met horeca ondernemers en we kunnen ons voorstellen dat er veel interesse is om deze avond mee te maken. Dus 11 maart: 19.00 in het gebouw van de gemeentewerf [nabericht: deze bijeenkomst verschuift op verzoek van de gemeente naar de herfst).
Ik wens jullie allemaal een heel succesvol jaar toe en geef het woord graag aan jullie voorzitter voor dit jaar: Arjen van Diepen.
Manager TOP