VVV promotieavond 2015

Speciaal voor u hebben we de promotie- en inspiratieavond van VVV Texel al samengevat. In een notendop: een schat aan tips en leuke feiten over het toerisme en de Duitse gast, uit presentaties van VVV Texeldirecteur Wouter de Waal  en NBTC directeur Duitsland Anouk Susan.

Wouter
VVV Texeldirecteur Wouter de Waal

•    Authentiek en basaal, het blijft volgens De Waal belangrijk voor het wereldwijde toerisme. Dit betekent niet dat we er allemaal als karikaturen of strandjutters uit hoeven te zien. Een gastheer die zichzelf blijft en een accommodatie die echt en authentiek is, dat is wat de gast wil zien.

•    Mensen willen zich welkom voelen. Grenzeloze bereikbaarheid en aandacht is de nieuwe luxe. VVV Texel gaat komend jaar haar bereikbaarheid voor klanten uitbreiden. WhatsApp wordt toegevoegd aan de VVV-kanalen en gaat deel uitmaken van het marketingbeleid.

Onderstaand filmpje van cabaretier Lebbis illustreert die grenzeloze bereikbaarheid en aandacht waar je als gast zo naar kunt verlangen. Terugkerende gasten nemen af, net als vorig jaar,  bleek uit de monitor. In onderzoeken geeft 57% van de gasten aan terug te willen komen naar Texel, ten opzichte van 70 procent in 2013 en ruim 80 procent in 2014.  De VVV gaat in 2015 onderzoeken hoe we deze teruggang kunnen stoppen.

•    Weg zijn van het gedoe van thuis, van de dagelijkse  beslommeringen, dat vindt de gast het toonbeeld van rust. De boot (alles achter je laten, betrouwbare verbinding en snelle overtocht) blijft een belangrijke pijler in de marketing van de VVV.

•    Texelliefhebbers geven aan dat ze vooral weggaan om tijd door te brengen met familie en vrienden. Samen weg zijn en op pad gaan is belangrijker dan de bestemming. Texel is slechts een decorstuk.

•    Als het gezin de boot afrijdt, vraagt de vrouw zich alweer af of er nog genoeg brood in de vriezer zit: het vakantiegevoel ebt snel weg.

•    Los van de inzichten uit landschapsproject Planet Texel kunnen we natuurlijk wel meteen gaan opruimen. Texel moet er niet uitzien als een bouwplaats. Eén door de VVV-directeur gepresenteerde rommelige plek is inmiddels opgeruimd.

•    Juist omdat Texel slechts dat decorstuk is en de bestemming Antwerpen net zo snel is aangeklikt als Texel, moeten alle foto’s van accommodaties direct prikkelen om te klikken en boeken. De VVV herhaalt voor logiesverstrekkers daarom de actie waarbij ze voor 60 euro mooie foto’s kunnen laten maken van hun accommodaties.

•    Cijfers van de afgelopen 5 jaar:
85% meer mediawaarde | 22% meer inkomsten uit boekingen | 65% meer unieke bezoekers op de website | 70% van de inkomsten verdient de VVV zelf. Daarmee maakt de VVV van elke euro die TOP, TESO en de gemeente in de VVV investeren drie euro | 20.000 boekingen brengen ook omzet naar de ondernemers op  het eiland | De inkomsten van de VVV blijven op Texel. Met de winst wordt promotie voor Texel gemaakt.

•    Ambitie: Texel moet het beste regiomerk worden. Nu staat Veluwe op 1, Zuid-Limburg op 2 en Texel op 3.

Regiomerk

•    De VVV presenteert kort het nieuw logo en de nieuwe slogan: Tijd voor Texel in plaats van Vier het Leven. De nieuwe site volgt na de zomer. Leidend bij de opbouw: welke informatie willen mensen het eerst zien en waaraan hebben ze later behoefte?

•    Dit voorjaar komen er drie billboards langs de A10 en in Amsterdam rijden in Texelhuisstijl bestickerde stadsbussen rond.

bilboard texel a10 

De Duits-Nederlandse Anouk Susan (directeur NBTC Duitsland) vertelde over de boekende en vakantievierende Duitser in Nederland. TOP heeft de leukste bevindingen uit haar presentatie hieronder voor u op rij gezet.

AnoukSusan
Directeur NBTC Duitsland Anouk Susan

•    Duitsland heeft een stabiele, groeiende economie en de meeste gasten zijn kapitaalkrachtig. De postmoderne Nora & de meer traditionele Mary, de Duitse ijkpersonen van NBTC, gaan voor kwaliteit en zekerheid, ook in het boeken van een vakantie. En zijn niet gevoelig voor Rabatt (korting). ‘Vertel eerst een echt en goed verhaal en lever kwaliteit, dan is de gast bereid te betalen en komt de conversie als vanzelf’, aldus Susan.  En: geef iets extra’s, in plaats van korting. Deze wereldwijde trend is zeker ook van toepassing op de Duitser.

Meer lezen over Mary & Nora

•    De Deutsche Gründlichkeit vertaalt zich in een hoge verwachting van de gastheer. Duitse gasten willen in het Duits worden aangesproken. Zowel online als face to face. Ben je niet bereid te investeren in goede Duitse siteteksten en kies je ervoor wat via Google translate te vertalen? Dan kun je het beter niet doen; Duitse gasten rekenen je af op slecht vertaalde teksten. Het motto ‘Liever morgen heel goed, dan vandaag een beetje goed’ wordt beloond.

•    Duitsers zijn all weather-toeristen. Als ze op vakantie gaan, schrikken ze niet terug van wind of een spatje regen. ‘De Duitser moppert niet snel bij slecht weer en is voorbereid op de grillen van alle seizoenen. Daarom kiezen zij voor Nederland.’

Duitsweer

•    Fietsen, fietsen, fietsen. Daar maak je de meeste Duitsers blij mee. Regen of geen regen, de fietstocht gaat door.

•    De liefde van de Duitser voor Nederland heeft het NBTC onderschat. Susan: ‘Onze prognoses zijn veruit overschreden. We hoopten dat het aantal Duitse gasten dat naar Nederland gaat, gehandhaafd zou blijven, maar het aantal stijgt alleen maar meer.’ Noord-Holland mag zich verheugen op 18 procent meer toeristen uit, voornamelijk, de Duitse Deelstaat Noordrijn-Westfalen. Groningen is de grootste groeier met 20 procent.

•    Hoewel het hotel - logisch, want gemiddeld verblijf je korter in een hotel - niet de meeste overnachtingen oplevert, is deze manier van verblijven populair. Even ‘Kopflüften’ (of dit woord echt bestaat, daarover zijn de meningen verdeeld…) vanuit een hotel op Texel is populair bij de Duitsers.

•    Gek op hun huisdier, zijn ze. Twintig procent van de Duitsers heeft een huisdier en de helft van hen weigert op vakantie te gaan zonder hun trouwe vriend. Is de hond welkom op de vakantieplek en maak je dit op je boekingsplatformen in uitstekend Deutsch kenbaar? Dan sluit de Duitser je in zijn hart.

•    De Duitser is niet alleen hondstrouw aan zijn huisdier. Bevalt een vakantieplek en voldoe je aan de eisen die de gründliche, correcte oosterburen stellen? Dan is de kans groot dat je hen voor jaren aan je bindt.

 

Ondernemer uitgelicht

Twitter

TOP Texel - Texels Ondernemers Platform - Postbus 155 - 1790 AD DEN BURG Texel - E-mail:
ontwerp & techniek: Zilte Zaken i.s.m. WEBJONGENS © 2017